woensdag 3 augustus 2016 / NRC Handelsblad & nrc.next /

Krant

Waarom Instagram op Snapchat wil lijken

Het gebeurt wel vaker dat sociale mediabedrijven onderdelen van elkaar afkijken. Maar dat een bedrijf de populairste feature van zijn grootste rivaal één op één kopieert, dat is opmerkelijk.

 

Dinsdag werd bekend dat foto-app Instagram een ‘nieuwe’ feature introduceert: Stories. Met Stories worden foto’s en video’s van maximaal tien seconden aaneengeregen tot een slideshow (‘verhaal’). De foto’s en video’s kunnen verrijkt worden met tekst en tekeningen. Na 24 uur verdwijnt het verhaal van het sociale netwerk.

 

Stories is een exacte kopie van een functie van concurrent Snapchat, die ook Stories heet. Met één belangrijk verschil: waar Stories bij Snapchat alleen zichtbaar zijn voor volgers, zijn ze bij Instagram zichtbaar voor iedereen. Daarmee kan Stories van Instagram aantrekkelijker zijn voor adverteerders. Zij hoeven namelijk niet zoals bij Snapchat eerst een eigen publiek te bouwen binnen de app.

 

‘Snapchat verdient alle credits’

Instagram-baas Kevin Systrom doet geen moeite om te verbergen dat het om een kopie gaat. Snapchat „verdient alle credits” voor het ontwikkelen van Stories, zei hij in een interview met techsite Techcrunch.

 

Snapchat geldt als het hipste sociale mediabedrijf van het moment. De app staat bekend om zijn speelse en vluchtige karakter, met foto’s die weer verdwijnen. Het heeft meer dan 150 miljoen dagelijkse gebruikers en is vooral populair onder tieners.

 

Persbureau Bloomberg meldt dat er per dag tien miljard video’s worden bekeken op Snapchat. Een derde daarvan zijn Stories.

Facebook, met 1,13 miljard dagelijks actieve gebruikers ’s werelds grootste sociale netwerk, heeft zowel Instagram als Snapchat geprobeerd over te nemen. Bij Instagram lukte dat: in 2012 legde Facebook een miljard dollar neer voor de foto-app, wat destijds werd gezien als een astronomisch bedrag. Instagram had op dat moment slechts dertien werknemers.

 

Dit bedrag bleek echter bescheiden in vergelijking met wat Facebook een jaar later over had voor Snapchat: drie miljard dollar. Maar Facebook-oprichter Zuckerberg ving bot. Evan Spiegel, de toen 23-jarige oprichter van Snapchat, dacht dat hij het bedrijf zelf groter kon maken. Hij werd door velen voor gek verklaard, maar inmiddels wordt de waardering Snapchat geschat tussen de 20 en 22,7 miljard dollar.

 

Drie jaar later blijkt Facebook nog altijd geobsedeerd door Snapchat. Het probeerde de strijd met Snapchat aan te gaan door nieuwe apps voor jonge gebruikers te ontwikkelen, zoals Poke, Slingshot en Instagram Bolt. Maar al deze apps flopten.

Nu kiest Instagram de vlucht naar voren door de populaire Stories-feature van Snapchat simpelweg één op één te kopiëren. Niet als losse app, maar geïntegreerd in Instagram, dat met 300 miljoen dagelijks actieve gebruikers twee keer zo groot is als Snapchat.

 

Mooiste selfies

Dat moet jongeren trekken en gebruikers verleiden om meer nieuwe foto’s en video’s te delen. Uit vertrouwelijke cijfers die zijn ingezien door de goed ingevoerde techsite The Information, blijkt namelijk dat het aantal gebruikers van Instagram de afgelopen jaren weliswaar sterk is toegenomen, maar dat de gemiddelde gebruiker steeds minder foto’s plaatst. Ook Facebook kampt met dit probleem.

 

Een veel gehoorde verklaring hiervoor is dat foto’s die worden gedeeld op Instagram – net als bij Facebook – voor altijd zichtbaar blijven. Op Instagram worden daarom alleen de mooiste selfies en zonsondergangen geplaatst. Op Snapchat is de drempel om een foto te delen veel lager, doordat de foto’s vanzelf verdwijnen.

 

Dat wil Instagram ook, zo blijkt uit de blogpost waarin het de Stories-feature aankondigt: „Met Instagram Stories hoeft niemand zich zorgen te maken over het plaatsen van te veel foto’s. In plaats daarvan kan je zoveel delen als je wil, en zo creatief zijn als je wil.”

 

Snapchat lijkt ook meer op Instagram

Grappig genoeg kwam Snapchat vorige maand met de nieuwe functie ‘Memories’, waarmee het makkelijker wordt om foto’s te bewaren. Daardoor gaat het juist weer meer op Instagram lijken. Waar Facebook en Instagram strijden om meer aandacht van tieners, probeert Snapchat juist een breder publiek aan te spreken. Uiteraard zonder zijn edge te verliezen, die het platform zo interessant maakt voor het jonge, hippe en voor adverteerders aantrekkelijke publiek.

 

Kan dat wel zomaar – een concurrent kopiëren? Instagram-baas Systrom zegt in zijn interview met Techcrunch dat sociale mediabedrijven wel vaker onderdelen van elkaar afkijken. De newsfeed, ooit bedacht door Facebook, is later ook ingevoerd bij Linkedin en Instagram. En de hashtag, die in zwang raakte op Twitter, zie je tegenwoordig op alle sociale mediaplatformen terug.

 

Het doet er volgens Systrom niet toe wie een feature heeft uitgevonden. „Het gaat erom dat je er je eigen draai aan geeft.”