donderdag 4 april 2013 / Intermediair Weekblad / Tesla Model S. Foto: Tesla Motors

Tijdschrift / Interview Teslatopman J.J. de Vries

Een iPad op wielen

Bij hun kennismakingsgesprek drukte Elon Musk, oprichter en CEO van Tesla, Jeroen Joost de Vries een boekje in de hand. Het boekje was leeg. “Ik wil dat jij het gaat vullen”, zei Musk. De Vries, die nog niet eerder voor een start up had gewerkt, was om. “Ik hou van bouwen”, vertelt hij met een brede grijns. “Ik kreeg totale vrijheid. Ik wist: dit moet ik doen.”

 

Tesla wordt wel de Apple van de auto-industrie genoemd. Zoals Steve Jobs de telecommunicatie revolutionair heeft veranderd met de iPhone, wil Musk de auto-industrie op zijn kop gooien (zie kader). De Europese uitbreiding van Tesla verloopt via Nederland, werd onlangs bekend. Het Europese hoofdkantoor komt in Amsterdam, de eerste Europese Tesla store opent in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat, in Tilburg worden een distributiecentrum en een fabriek voor eindassemblage gebouwd en in Amsterdam Oost, Tilburg, Apeldoorn en Zwolle moeten in de loop van het jaar service centers verschijnen.


Jeroen Joost de Vries (48) zit als enige Nederlander in de directie van Tesla. Als Vice President Worldwide Service is hij verantwoordelijk voor opzetten van een wereldwijd servicenetwerk. In een Teslagarage in Menlo Park, midden in Silicon Valley, vertelt De Vries over zijn werk en de ambitieuze uitbreidingsplannen van de elektrische autofabrikant.

 

U werkt al bijna dertig jaar in de auto-industrie. Waarom kiest u nu voor elektrische auto’s?


“Met de omschrijving ‘elektrische auto’ doe je Tesla eigenlijk tekort. Onze auto’s zijn eigenlijk iPads op wielen: ze zitten vol software, hebben een 17 inch touchscreen, staan voortdurend in verbinding met internet en kunnen bediend worden met apps. De software staat centraal, daaromheen is een auto gebouwd. Ongeveer zestig procent van de Tesla-ontwerpers zijn programmeurs, veertig procent zijn klassieke auto-bouwers. Het is heel spannend om te zien wat uit die samenwerking voortkomt. Dat pionierende karakter, dat is waarom ik naar Tesla ben overgestapt. En dan zijn de auto’s óók nog eens elektrisch.”

 

Wat betekent dat pionierende karakter voor de bedrijfsvoering?

 

“Hiervoor werkte ik bij Volvo, een bedrijf van bijna honderd jaar oud. Daar hadden we vergaderingen om de agendapunten te bepalen voor de volgende vergadering. Tesla is een start up: we zij klein, flexibel, we kunnen in enorm tempo maken. We nemen risico’s. Sommige beslissingen kunnen misschien later voor problemen zorgen, maar dat lossen we dan wel weer op. Voelt het goed, klinkt het goed, is het niet illegaal? Doen!

 

“Als je ziet hoe snel het proces is verlopen van ontwerp tot productie en van productie tot serieproductie, geloof je je ogen niet. Een jaar geleden hebben we onze fabriek in Fremont geopend. Zes maanden geleden bouwden we één auto per week, nu produceren we er honderd per dag. Of onze service centers: in vier maanden gingen we van zes naar 32 vestigingen. Dat is ongekend in de auto-industrie.

 

“Iedereen werkt ontzettend hard. Ik maak regelmatig dagen van zeventien uur; mijn laatste vrije zondag was vorig jaar mei. Daar staat tegenover dat we vaart maken en resultaten boeken. Er hangt een hele bijzondere sfeer in het bedrijf, we hebben een missie. Dat geeft energie.”

 

Waarom komt het Europese hoofdkantoor en distributiecentrum in Nederland?

 

“Het was vooral een logistieke kwestie. We moesten kiezen tussen België of Nederland: vanuit deze landen kunnen we binnen twaalf uur alle toekomstige service centers bereiken. Nederland heeft een vrij strenge wetgeving op het gebied van personeel, maar daar is het wel stukken eenvoudiger dan in België. Dus werd het Nederland.
“Wat ook meewerkt is dat Nederland positief staat tegenover elektrisch rijden. Na Noorwegen zijn in Nederland de meeste reserveringen voor Model S. Bovendien wil Nederland zich graag als groen profileren en is elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijk. Dat zijn allemaal gunstige factoren.”

 

Wat betekent de komst van Tesla voor de werkgelegenheid?

 

“In Tilburg komen met name ingenieurs en productiemedewerkers. Aanvankelijk dachten we dat dat vijftig banen zou leiden, inmiddels is er plek voor honderd tot honderdtien man. Amsterdam wordt het administratieve hoofdkantoor van Tesla in de EU, met banen in sales, marketing, HR en accounting. Zoals het er nu uitziet, komen er vijftig mensen te werken. Maar pin me er niet op vast, ook met personeel kan het snel gaan. Onze service centers in de VS groeiden in vier maanden van negentig naar zeshonderd man personeel.”


Hoe vinden jullie geschikte mensen?

 

“De mensen komen naar ons. Ik heb al stapels CV’s gekregen. In het hoofdkantoor Amsterdam komen ook een aantal van onze mensen uit Californië en het huidige Europese hoofdkantoor in het Britse Maidenhead te werken. Verder zoeken we vooral jonge mensen die het concept begrijpen. Veel van onze medewerkers in Tesla stores hebben bijvoorbeeld eerder in Apple stores gewerkt. Die snappen wat een Tesla is. Iemand die twintig jaar Opel Corsa’s heeft verkocht bij een traditionele autodealer, kan geen Tesla’s verkopen.”


Wanneer breekt de elektrische auto door bij het grote publiek?

 

“Als de accu's goedkoop genoeg worden. Tesla heeft veel bezwaren tegen elektrisch rijden kunnen wegnemen. We hebben bewezen dat elektrische auto’s mooi kunnen zijn. We hebben bewezen dat elektrische auto’s ver kunnen rijden – onze auto’s hebben een range van minstens 400 kilometer. En we hebben bewezen dat je snel kunt opladen. Thuis duurt het acht uur, dus een nachtje slapen; met onze supercharger duurt het maar een half uur. We zijn een superchargernetwerk aan het opbouwen in de VS en ook in Europa moeten die superchargers overal komen te staan.


“Het grootste probleem is dat onze auto’s duur zijn. De Roadster kost een ton en Model S gaat vanaf 75.000 euro. Op het moment dat we voor 30.000 euro een vierdeurs gezinsauto kunnen neerzetten die geen bezine gebruikt, minstens vierhonderd kilometer kan rijden en overal in een half uur kan worden opgeladen, dan gaat iedereen om.”

 

Wanneer is dat?


(grijns) “Over vijf jaar.”

 

 

Lees hier de iPadversie van dit verhaal in Intermediair Weekblad

 

KADER: De missie van Tesla: elektrische auto’s voor iedereen

 

Tesla wil elektrisch rijden gemeengoed maken. Voor 2030 moet de helft van al het autoverkeer elektrisch zijn, is het doel van oprichter en CEO Elon Musk. De strategie van het bedrijf is via het luxesegment de markt te veroveren. Met de Roadster, een elektrische sportwagen, wilde het bedrijf laten zien dat elektrisch rijden ook hip kan zijn. Opvolger Model S is een luxe auto voor een breder publiek; vanaf juli is Model S in Nederland beschikbaar. Volgend jaar wordt in de VS Model X uitgebracht, een stationwagen voor gezinnen. Daarna komt er een goedkoop basismodel.

 

KADER Wie is Jeroen Joost de Vries?

 

Jeroen Joost de Vries (48) deed de auto-opleiding IVA in Driebergen en volgde managementopleidingen aan Insead Fontaineblau en de Ashridge Businessschool. Hij maakte carrière bij Volvo, zijn laatste functie binnen het bedrijf was Vice President Volvo Trucks. Vervolgens was hij President bij Xian Silver Bus Operation en Vice President bij Mack Trucks. Hij werkte onder meer in Brazilië, Zweden, Rusland, Amerika en China. Sinds januari 2012 is hij Vice President Worldwide Service bij Tesla. De Vries is getrouwd en heeft twee kinderen.